10/12/12

Belenos, la divinitât panceltiche venerade a Aquilee

Sflandorôs, tant che une sclese di lûs: Bel Eni, Siôr di Aghe e di Fûc, divinitât panceltiche
venerade tes planis de penisule Iberiche fin jenfri il scûr dai boscs de Galie, vie sui tumui
antîcs de Britanie, tai cerclis di piere de Irlande, sui crets dal Balcans fint a Beograd, la citât blancje, e plui jù ancjemò, jenfri i Galatoi de Anatolie. E massime in Aquilee. Protetôr da la Citât, lu vioderin scombati plui di cualchi volte parsore dai siei muraons, involuçât intune flame di fûc, come che nus contin lis cronachis dai antîcs. Nus restin altârs e lastris di piere a lui dedeadis, cul so non e lis sôs preieris. Il pelegrin che al ves seguît il flum Akilis, che al à dat il non a la citât di Akileia, al sarès rivât a la plane
dal Lusinç, e po dopo al Vipau, il Flum Frêd, come che lu clamavin i latins, e vie, di aghe
in aghe al Danubi e sù insom, come che al contave il grêc Strabon, fin a la rive di un mâr grandonon, inglaçât, là che il cjâf cuviert di flamis dal Diu Belenos si poie e la sô lûs, al contat cu la aghe, si solidifiche in lagrimis di ambre. Che propite traviers Aquilee e jentrave tal circuit comerciâl dal Imperi roman: talisman potent cuintri ogni mâl, chê piçule piere brunide e conservave dute la fuarce e il misteri dal soreli. Inte gnot nere e paurose dal Solstizi di Unvier, cuant che frêt, scûr e glace a somein vinci su la vite, e la gnot, lungje plui che mai, e par vê glotude ogni sperance di salvece, i nestri antenât a piavin i fûcs parsore dai cuei, a fasevin rondolâ rovedis ferventis di flamis jù pa lis cuestis dai monts, clamant a grande vôs chel Diu parcè che al tornàs a scjaldâ la Tiere, puartant la sperance che l’Om nol sarès stât condanât a vivi par simpri involuçât dai braçs de Muart. Il timp di chê fieste al durave un mês, dai 6 di Dicembar ai 6 di Zenâr, culminant inte gnot dai 24, cuant che il Sol Invictus dai romans, il Belenos dai Celts, la Lûs dai popui indoeuropeans e deventà la Sante e Mistereose Gnot dai Cristians. Magjiche, plene di sugjestions che nus compagnin indaûr di secui, ingerdeade intun glimuç di rituâi, crodincis, maraveis che la Glesie Mari di Aquilee e à savût meti adun tal so milenari percors di Evanzelizazion dai popui sogjets a la sô Catedre. Nus restin i simbui e lis figuris di chel Diu antîc, platât daûr dai nons di sants, e dai rituâi: Nicolau, che al ven fûr dal bosc compagnât dai Krampus, Sante Luzie, Siore de Lûs, il Nadalin che al bruse planc tal fogolâr, là che a restin in spiete dute la gnot i spirts dai antenâts, e la Pasche Tafanie, cui siei pignarûi e lis Cidulis, e la benidizion de Aghe e dal Fûc, par che il Diu de Vite al rivi a vinci ancjemò e par simpri su la pôre de Muart. Par une ufierte di sâl, aghe, fen dongje dal camin di cjase, come che ancjemò e fâs la canaie in spiete, il regâl dal Sant al disvele il so passaç cjase par cjase. E ancje nô, che no vin mai pierdude chê anime frutine, spietìn tal scûr che la flame no si distudi. Bon Nadâl a ducj.
Agnul Floramo

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