10/12/12

Il Missus, la tradizion musicâl patriarcjine tal Nadâl in Friûl


La novene di Nadâl in Friûl e je di simpri stade caraterizade dal cjant dal Missus. Tant che la int no diseve mai “O voi a la Novene di Nadâl”, ma “O voi al Missus”.
Il Missus al è un toc di Vanzeli (Lc 1,26-38), che al conte il fat de Anunciazion: l’agnul Gabriel che al va di Marie e i conte de nassite di Gjesù. Il test latin al tache propit cussì: Missus est Angelus Gabriel a Deo… (L’agnul Gabriel al è stât mandât di Diu…). E la prime peraule dal test i da il non a la Novene.
Cheste tradizion si cjate dome in Friûl, stant che par dut il mont catolic la Novene si le à simpri celebrade in maniere diferente. Cemût culì ise cheste origjinalitât? Grancj studis e ricercjis no son mai stâts fats, a part un articulut di mons. Giuseppe Vale dal 1905. Bisugne lâ indaûr te Ete di Mieç, cuant che te glesie aquileiese si jerin svilupâts e a jerin une vore doprâts i “Drammi sacri”.
Midiant di sacris rapresentazions si riproponevin, in cjant, i moments plui significatîfs de vite di Gjesù. Di chescj “Drammi sacri” o ricuardìn i plui innomenâts: Planctus Mariae, Visitatio Sepulchri, Resurrectio e Rappresentatio in Annunciatione beatae Mariae Virginis (Il Lament de Madone dapît de Crôs, La Visite al Sepulcri, La Resurezion, e la Anunciazion).
A la fin dal 1500 subit dopo dal Concili di Trent, il patriarcje Francesc Barbaro al abolì la liturgjie aquileiese e ancje chestis rapresentazions, ma al fo il stes patriarcje che al fasè traspuartâ il cjant dal Missus de fieste de Anunciazion a la Novene di Nadâl, lassant in bande la part che e rivuardave la visite e Elisabete e sostituint la Antifone “Salve clara” cul Responsori Jesus Christus. Te forme atuâl, duncje, al è di sigûr di chel timp che si celebre in cheste maniere la Novene.
La tradizion furlane a ‘nd à tramandadis une vorone di melodiis patriarcjinis dal Missus che, come che al scriveve pari Pellegrino Ernetti, munic benedetin “sono assai suggestive e venerande quasi tutte in modo dorico e spontaneamente armonizzate dallo stesso popolo che improvvisa la medesima armonizzazione con un gusto davvero raro e singolare” (RDU n. 4 luglio 1978 pag. 8).
Dongje des melodiis patriarcjinis o vin ancje tancj Missus che autôrs di ogni ete a àn componût in maniere plui elaborade par coros e par cantôrs plui alenâts. Si son spiticâts a componi: G.B. Tomadini, Zorzi, Pecile, Comencini, Girardi, Candotti, J. Tomadini, Marzona, Franz, Cossetti, Foraboschi, Pigani, Trinko, Perosa, De Lorenzo, O. Rosso… e al dì di vuê Giuliano Fabbro cu la Nunziade. Un patrimoni inestimabil che al sarès ben che la Diocesi e fasès fâ, in merit, un studi aprofondît e curât e une ricercje minuziose e precise cun publicazion di ducj i Missus popolârs e di autôr, prime che dut si pierdi.
Al displâs che al dì di vuê, ta chest mont frenetic, ancje chestis tradizions venerandis e splendidis a vegnin simpri plui butadis di bande e lassadis colâ. In non di ce? Di plui cunfusion e baldorie e vueit…
pre Roman Michelot

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