19/09/12

Ebreus sot de crôs di Aquilee

Tito, imperadôr dai Romans, tal an 70 de Incjarnazion di Crist, par risolvi il probleme de resistence ebraiche cuintri des legjons di Rome, al decidè di sdrumâ jù Jerusalem cul so Templi, propit chel famôs tirât sù dal re Solomon, stropant chel fenomen che i storics a àn clamât “Diaspore”, ven a stâi la migrazion dal Popul dai Ebreus par dut il Mediterani, de Grecie fint in Spagne, de Galie fint in Anatolie. Là che e jere une grande citât, lì si insediavin lis comunitâts, cu la sperance di podê tornâ a costruî, cul leam di une Lenghe e di une Fede condividude, ce che la spade imperiâl e veve taiât fûr de Storie. I agns setante dal prin secul de Ete Cristiane a forin fondamentâi pe difusion dal messaç cristian, e par plui di cualchi studiôs propit la difusion dai Ebreus par ducj i teritoris che a jerin controlâts di Rome al à judât cheste straordenarie difusion. Si pense che i cuatri Vanzei canonics, insieme cun ducj chei altris, i Apocrifs, a sedin stâts scrits propit tal zîr di chei agns alì.
LEAM ALESSANDRIE-AQUILEE_Ancje Aquilee, une des plui grandis metropolis romanis dal timp, e à viert lis sôs puartis a une grandeose comunitât ebraiche. Il colegament cun Alesandrie di Egijt par di plui, comerciâl, economic e culturâl, al à incentivât chest flus di ebreus, che no jerin dome mercjadants, ma ancje inteletuâi, scritôrs, scienziâts, mestris, interpretis e comentadôrs des sacris scrituris. A forin propit lôr i prins a vierzi il pinsîr a la Buine Gnove di chel rabin che al veve non Joshua, fì di Josef, e che cuarante agns daspò de sô muart al jere za sogjet a une venerazion che si stratificave su lis culturis che e incuintrave su la sô strade, si miscliçave cun mitologjis e contis une vore plui antighis, dai deserts de Persie fint ai boscs de Britanie, al cjapave vite in virtût di un imagjinari sflandorôs e magnetic viert a lis contaminazions e al dialic cu lis altris culturis, nudrintsi cun lôr e produsint un sisteme complicât e maraveôs di simbui e significât bogns di fevelâ ai popui plui lontans.
LIS LIDRÎS DI UNE CIVILTÂT_Il stes Vanzeli di Sant Marc, definît mistereosamentri Terapeaut e Guaridôr, al è il fi di cheste rivoluzion filtrade des comunitâts ebraichis in tiere furlane. E Terapeuts a jerin clamâts ancje chei sapients ebreus, in Alessandrie di Egjit, che a praticavin il cult de aghe di risultive, colegade a la idee dal passaç, la vie rituâl dal cuarp e de anime viers la salût de salvece, un grop filosofic e religjôs che al è stât la fonde de Profession di fede de Glesie di Aquilee. Insediâts tes campagnis indulà che a podevin venerâ cheste aghe benefiche e purificadore, a formarin une comunitât là che la antighe sapience bibliche si cumbinave cul Vanzeli e e cjapave dentri imagjns e sugjestions lassadis in ereditât dai popui che prime di lôr a vevin traviersade la nestre Tiere. Lis piçulis gleseutis dedeadis a Sante Sabide, e bielzà dal non si capìs che a rapresentin un moment di transizion tra la religjon ebraiche e chê cristiane, simpri tiradis sù dongje di aghe di risultive, a son la antigone testimoneance di cheste presince, indagade di pre Guglielmo Biasut e di pre Gjilbert Presac. Ma ancje il tapêt di mosaics de Basiliche, tal so spetacul di colôrs, nemâi, pes e oms, arbui e aghis, nus fevele cu la vôs dal Simbul di chel stes alfabet, come che i professôrs Remo Cacit e Gabriel Pelizzari a stan dimostrant tai lôr studis. E alore Filon di Alessandrie, il Pastôr di Erma, il grop di Salomon, il Segn di Gjone si intortein insieme par contânus une storie che par ignorance o par malicie nissun nus insegne a scuele, e che invezit e rapresente la rêt di une Civiltât che nus à regalade no dome lis lidrîs, ma ancje il butul florît de nestre identitât.
Agnul Floramo

Nessun commento:

Posta un commento