09/07/12

I Benandants: storie e liende di chei nassûts cu la cjamese

A scombatevin cu la mace dal fenoli, svolant tal cîl de Patrie vie pe gnot, i difensôrs dal Ben cuintri lis fuarcis dal Mâl. Une lote eterne tant che l’om, cuant che il Mont al jere plui zovin di cumò e al rivave a fâ scaturî dal scûr di une gnot cence lis stelis siums, vôs, sgrisui e meracui. La culture furlane, lu savìn ancje in merit ai plui che preseâts studis resints di Gilberto Pressac e di Carli Ginsburg, e je impastade di secui in mil e mil tramis, nassudis dal incuintri di popui che a vignivin di lontan, passâts par chi di nô semenant sapience e sugjestions. Lis tradizions antighis si peavin dongje gjenerazion dopo gjenerazion: la dutrine cristiane de prime evangjelizazion, chê di Sant Marc, e cjatâ un teren bon di fâ nassi storiis e liendis che nus contin di rituâi par difindi la tiere e il lavôr dal om, stranît devant di une Nature potente e divine, che e deve la vite come la muart, la bondance tant che la miserie.
TRA MAGJIE E REALTÂT_Une Nature sacrâl, di imbunî tal timp de Fieste cun cjants, processions, formulis e preieris. I nestris vons a crodevin che in cierts moments dal an i confins che a separavin la dimension dal magjic e dal soreuman di chê de vite di ogni dì si fasessin plui lizêrs, mancul definîts. Come se i tiermins stabilîts par simpri in chei dîs a vignissin gjavâts vie di fuarce par une leç misteriose. E cussì in chei moments si vierzevin lis puartis dal divin. Vîfs e muarts, animis e diaui, ombris e marums a cjaminavin sui trois dai cjamps, a traviersavin lis contradis dai paîs. La pôre e la maravee a tucavin su la puarte di ogni cjase. In chei moments, che a coincidevin cui ciclis eternis dal soreli e de lune, ven a stâi i solstizis e i ecuinozis, la magjie dal Mont si faseve plui fuarte. Tant chê buine che chê triste, chê blancje come chê nere. In chei dîs sacrâi, che la Glesie des origjins e cirî di cristianizâ inmaneant su di lôr rituâi cristians, i famôs “quatuor tempora” (a colavin tal prin miercus, vinars e sabide di ogni stagjon), i striaments dai arbolâts a podevin sei sconzurâts dome di chei fîs dal om che a fossin stâts segnâts fin de lôr nassite di un podê straordenari.
FIGURIS SIAMANICHIS_O stin fevelant dai Benandants, oms e feminis nassûts cu la cjamese, ven a stâi involuçâts tal sac amniotic. Un segnâl, un destin. Cuant che ducj a durmivin, lôr a lassavin il lôr cuarp uman tal jet, e intun svol fatât a fermavin il Mâl e i siei servidôrs. Se lôr a vincevin bon al sarès stât il racuelt, buine la anade dal vin, san al sarès nassût il vidiel. In câs contrari “a fulgure et tempestate, libera nos Domine”, si salmodeave tes rogazions vie pai cjamps, ripetint in formule cristiane chel che i arbolâts pagans za a fasevin di centenârs di agns. Figuris peadis al profîl antropologjic de nestre int, finîts tal ‘500 jenfri i manuscrits de Sante Incuisizion, testemoni il mulinâr Menocchio di Montereâl Valceline, sconfondûts dai “studiâts” cun superstizions ereticâls, ma spieli intrigant di une culture popolâr penze di riferiments bogns di cjapâ dentri intun colp Alessandrie di Egjit cui siamans de stepe Orientâl.
BENANDANTS VUÊ_Ancje cumò, in dì di vuê, o varessin bisugne dai Benandants. Cumò che il Mâl al à metude sù une muse piturade di bonvolê: il desert de globalizazion, i striaments de economie, la tristerie dai sorestants, la pôre di fâ valê la nestre identitât, scjampant tal grum cence colôrs di un mont dut compagn. Lis macis di fenoli no bastin plui. Bisugne armâsi di amôr. Amôr e passion pe memorie di ce che o sin stâts par cjatâ fûr la fuarce par vivi la vite dal nestri popul come un progjet di condividi cu lis gjenerazions che a vignaran dongje. Insome fâ come chei Benandants, che cuant che ducj chei altris a durmivin il sium dai stupits, lôr a veglavin atents, fin ae prime lûs de aurore. Parcè che al è miôr murî di eretic che no vivi di dordel.
Agnul Floramo

Nessun commento:

Posta un commento